Rozwój współczesnej cywilizacji i techniki spowodował liczne niebezpieczeństwa. Kryzys ekologiczny jest jednym z największych i najbardziej aktualnych. Objawia się on zakłóceniem równowagi między człowiekiem a środowiskiem, przyrodą a strukturami społecznymi oraz fizjologią człowieka a jego osobowością. Zdolność niszczenia świata przyrody przez człowieka jest zarazem problemem o znacznie głębszym charakterze niż mogłoby się z pozoru wydawać. Globalne ocieplenie, dziura ozonowa, zagłada puszcz tropikalnych, zastraszające tempo wymierania roślin i zwierząt mają wspólną przyczynę - stosunek człowieka i jego cywilizacji do przyrody, polegający na braniu i nie oglądaniu się za siebie.

(20kB)
Jak można zmienić ten stan rzeczy? Myślę, że najistotniejszą rolę pełni edukacja ekologiczna. Dzieci i młodzież mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska, są bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje.
Edukację ekologiczną dzieci należy rozpoczynać od najmłodszych lat. Na kształtowanie postaw proekologicznych dzieci i młodzieży ma wpływ wiele czynników, jak rodzina, proces nauczania i wychowania, środki masowego przekazu.
Dr inż. A. Chadziński, praktyk nauczania przedmiotów z zakresu ochrony środowiska stwierdza "Ekologia nie jest przedmiotem w sensie klasycznym, lecz ma charakter interdyscyplinarny. Potrzeba tu między innymi znajomości fizyki, chemii, biologii, geografii, zarządzania. Prowadzenie tego przedmiotu wymaga dodatkowych umiejętności i wiedzy. Można je zdobywać na specjalistycznych studiach podyplomowych, które dają gwarancję uzyskania metodycznej sprawności w nauczaniu tego przedmiotu."
Podam na to tylko jeden przykład. Do obliczania tzw. formuły Pasquilla, czyli podstawowego wskaźnika zanieczyszczenia powietrza, nie wystarczy wiedza ogólna, ale specjalistyczna, a ponadto trzeba mieć do dyspozycji stanowiska komputerowe i odpowiednie programy informatyczne.
Jak zachęcić gimnazjalistów do zapoznania się z ekologią?
Dużą pomoc oferuje Program Aktywnej Edukacji Ekologicznej "www.agenda21.pl to nasze wspólne ekologiczne miejsce w sieci" organizowany pod patronatem finansowym i merytorycznym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Organizuje konkursy, cieszące się dużą popularnością wśród młodzieży szkolnej.
W tym roku konkurs polegał na zgłaszaniu poprzez internetowe konto konkursowe pytań związanych z ochroną środowiska w krajach Unii Europejskiej oraz Polski w kontekście jej zobowiązań akcesyjnych.
Rywalizacja była zacięta i pełna emocji. Każdy chciał zwyciężyć i odnieść sukces. Wszyscy zawodnicy byli bardzo dobrze przygotowani. Poziom wiedzy uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich z zakresu historii integracji europejskiej, unijnego prawa i polityki ekologicznej UE zaskoczył jurorów.
Zwycięzcy mają okazję uczestniczyć na targach POLEKO w Poznaniu.
Nasza szkoła Gimnazjum Nr 9 z Gdańska od kilku lat bierze udział w imprezach i konkursach organizowanych przez www.agenda21.pl i zachęcamy wszystkich do tej wspaniałej zabawy i przygody - naprawdę warto!!!!
Katarzyna Komodzińska
- Gimnazjum Nr 9 w Gdańsku