<<< wstecz .::.
Rozpoczęła się praca
Rozpoczęła się praca na nowym składzie w Mońkach. Nie prowadzi się na razie sortowania przywożonego węgla i nie widać żadnego zapylenia. Plac zraszany jest wodą przez prywatny wóz strażacki, wyposażony w przeznaczone do tego urządzenia.
W związku z rozpoczęciem działalności, uruchomiona zostanie bocznica kolejowa w Mońkach, o której przywrócenie do pracy pytał w ubiegłym roku - w swojej interpelacji do ministra infrastruktury i rozwoju - poseł Dariusz Piontkowski.
„Podobna sytuacja ma miejsce w Mońkach, 10-tysięcznym miasteczku w województwie podlaskim. Miejscowość ta leży na trasie linii kolejowej z Białegostoku do Ełku. Linia ta wykorzystywana jest do regularnego ruchu pasażerskiego i towarowego. Mimo to według informacji, które otrzymałem od lokalnych przedsiębiorców, bocznica kolejowa w Mońkach nie funkcjonuje.
Powoduje to, że przedsiębiorcy z Moniek i okolic muszą po odbiór towarów zgłaszać się do odległej o kilkadziesiąt kilometrów stacji Grajewo. Powoduje to oczywiście wzrost nakładów na koszty transportu i nie jest obojętne dla stanu dróg, a także środowiska naturalnego. Według informacji, które otrzymałem, także i tu środowiska lokalne próbowały interweniować, ale nie przyniosło to zmiany sytuacji.
W związku z opisaną sytuacją proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy ministerstwu znany jest trend zamykania bocznic kolejowych, nawet na czynnych liniach kolejowych?
2. Jakie czynniki doprowadziły do podjęcia decyzji o zamknięciu bocznicy w Mońkach?
3. Czy jest możliwe przywrócenia korzystania z bocznicy kolejowej w Mońkach, co mogłoby przyczynić się do aktywizacji gospodarczej tych terenów?
Uprzejmie proszę o przesłanie odpowiedzi także w formie elektronicznej na adres: Dariusz.Piontkowski@sejm.pl.
Z poważaniem
Poseł Dariusz Piontkowski
Białystok, dnia 18 lutego 2014 r.
Odpowiedź Ministra Infrastruktury na pismo posła Dariusza Piontkowskiego:
"2. Jakie czynniki doprowadziły do podjęcia decyzji o zamknięciu bocznicy w Mońkach?
W myśl postanowień ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe PKP SA zostało zobowiązane do wyposażenia, utworzonych na podstawie art. 14 i 15 tej ustawy spółek PKP Cargo SA i PKP PLK SA w majątek niezbędny do prowadzenia działalności statutowej. W wyniku realizacji przepisów przytoczonej ustawy spółka PKP Cargo SA w oparciu o umowę nr D36-KN-3/01 z dnia 28 września 2001 r. wydzierżawiła od PKP SA m.in. infrastrukturę służącą do prowadzenia prac przeładunkowych. W nawiązaniu do treści zapytania poselskiego informuję, iż do toru ładunkowego nr 5 na stacji Mońki (określonego w zapytaniu jako bocznica) również zastosowano procedury wynikające z powyżej zamieszczonych uregulowań prawnych.
W 2009 r. PKP Cargo SA po przeprowadzeniu ekonomicznej analizy rentowności uwzględniającej wielkość przewozów, uzyskiwane przychody i ponoszone koszty podjęło decyzję o rezygnacji z dzierżawy części nieruchomości, którymi dysponowała, i przekazała je do PKP SA. Tym trybem postępowania objęto również tor nr 5 na stacji Mońki, który od tej pory pozostaje w zarządzie PKP SA. Od tego czasu zarówno przedmiotowy tor, jak i przyległa do niego infrastruktura ładunkowa nie są eksploatowane.
Po przejęciu przedmiotowego toru, zgodnie z uchwałą nr 596 Zarządu PKP SA z 25 października 2005 r. PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie poinformował PKP PLK SA Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku o zamiarze likwidacji elementów infrastruktury kolejowej, w tym omawianego toru nr 5 na stacji Mońki. W odpowiedzi PKP PLK SA Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku przedstawił PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie propozycję przekazania ww. toru zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA w użytkowanie. Jedyną intencją tego wystąpienia były względy ekonomiczne spowodowane chęcią uniknięcia dodatkowych kosztów przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przypadku, gdyby doszło do likwidacji toru przez PKP SA.
Uzasadnieniem przedstawionego powyżej stanowiska PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest fakt, że do chwili obecnej do Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku nie wpłynęło żadne pismo lub interwencja świadczące o zainteresowaniu jakiegokolwiek podmiotu gospodarczego eksploatacją punktu ładunkowego oraz toru nr 5 na stacji Mońki.
3. Czy jest możliwe przywrócenie korzystania z bocznicy kolejowej w Mońkach, co mogłoby przyczynić się do aktywizacji gospodarczej tych terenów?
Odnośnie do udostępniania toru nr 5 na stacji Mońki dla czynności ładunkowych kluczowym elementem jest przejęcie przedmiotowego punktu ładunkowego przez PKP PLK SA.
Przejęcie takie jest możliwe pod warunkiem rozpoznania jego stanu technicznego, zainteresowania przewoźników, którzy posiadają lub uzyskają dostęp do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA na warunkach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz miejscowych podmiotów gospodarczych.
Ponadto rozpoczęcie procedury związanej z udostępnieniem przedmiotowego toru musi być poprzedzone analizą ekonomiczną.
Podmioty zainteresowane korzystaniem z przedmiotowego toru ładunkowego na stacji Mońki powinny zgłosić taką potrzebę do PKP PLK SA Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku, który na tej podstawie będzie mógł podjąć właściwe działania administracyjne i techniczne zmierzające do przywrócenia toru nr 5 na stacji Mońki do eksploatacji.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Klepacki
Warszawa, dnia 10 marca 2014 r.
Po więcej informacji i zdjęcia - wejdź na FB NEWS Wiadomości Lokalnych Lokalnych - kliknij w obrazek niżej: