<<< wstecz .::.

Mońki zasługują na więcej

Kontrole RIO w dalszym ciągu kompromitują burmistrza Karwowskiego

W ostatnich tygodniach byliśmy świadkami problemów burmistrza ze sporządzeniem projektu uchwały budżetowej na 2014 rok. Informacje o tym możemy przeczytać na stronie RIO Białystok

16 grudnia 2013 roku, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku stwierdziła, że uchwała nr XXXVII/295 Rady Miejskiej w Mońkach i zarządzenie 331/13 burmistrza Moniek (dotyczące zmiany wieloletniej prognozy finansowej) - zostały podjęte z istotnym naruszeniem ustawy o finansach publicznych.

9 stycznia 2014 roku Kolegium RIO postanowiło uznać, że kolejna uchwała Rady Miejskiej w Mońkach (nr XXXVIII/306/13) w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jest nieważna.

Zgodnie z ustawą, na burmistrzu spoczywa obowiązek sporządzenia projektu uchwały budżetowej w terminie do 15 listopada. Kontrola z początku tego roku wykazała, że nie sporządzono na czas projektu uchwały budżetowej oraz projektu wieloletniej prognozy finansowej - co również naruszyło ustawę o finansach publicznych.

Na początku tego roku w gminie Mońki zaistniała sytuacja, w której burmistrz nie miał prawa do dokonywania wydatków budżetowych. Wydatki jednak były dokonywane, co spowodowało kolejne naruszenie wcześniej wymienionej ustawy. W „Wieściach Monieckich” możemy przeczytać jak zastępca burmistrza przyznaje się do naruszenia ustawy. Tłumaczy on, że musiał wybrać mniejsze zło, a na początku roku realizował wydatki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Urzędu Miejskiego oraz podległych jednostek. Drodzy Czytelnicy wydatków było kilka ale znalazła się wśród nich m.in. wypłata nagrody jubileuszowej dla burmistrza w kwocie 13 345 zł oraz opłata faktury za usługę cateringową w kwocie 1 500 zł. Czy te wydatki były faktycznie „niezbędne” zostawiam Państwa ocenie.

31 stycznia 2014 roku Rada Miejska uchwaliła budżet na 2014 rok. Wydawać by się mogło, że problemy z jego uchwaleniem wreszcie się skończyły.

Jednak 18 lutego 2014 roku Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku stwierdziła, że Uchwała nr XL/313/14 Rady Miejskiej w Mońkach w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Mońki na rok 2014, została podjęta z istotnym naruszeniem obowiązujących przepisów w zakresie nieprawidłowo określonych źródeł sfinansowania deficytu oraz rozchodów budżetu ustawy o finansach publicznych.

Regionalna Izba Obrachunkowa wezwała Radę Miejską do dokonania odpowiednich zmian w uchwale budżetowej. Jeżeli Rada Miejska stwierdzi brak możliwości dokonania takich zmian to zostanie wezwana do opracowania postępowania naprawczego.

RIO swoje postanowienie uzasadnia tym, że zaplanowany deficyt miał zostać pokryty przychodami w postaci wolnych środków. Jednak Kolegium Izby - w kontekście posiadanych dokumentów stwierdziło, że kwota wolnych środków jest niewystarczająca na pokrycie zaplanowanego deficytu. Stwierdzono, że zabraknie gminie około 700 tys. zł.

Każdy może popełniać błędy, jednak ich limit oraz ilość naruszeń ustawy zostały przez władze Moniek już dawno wyczerpane.

Nadmierne zadłużenie może pozbawić gminę Mońki dostępu do - ostatnich tak dużych - unijnych środków.

W ubiegłym miesiącu napisałem artykuł o sytuacji finansowej gminy Mońki. Otrzymałem po nim od Państwa mnóstwo telefonów, pytań, wiadomości i opinii. Najczęściej pytano mnie, czy faktycznie jest aż tak źle. Drodzy Czytelnicy - jest bardzo źle...

Po mojej krytycznej ocenie gospodarki finansowej gminy, zadzwonił do mnie zastępca burmistrza Pan Andrzej Zdanowicz (zastanawiające jest, dlaczego Pan Zbigniew Karwowski chowa się za plecami swojego zastępcy, który nawet nie mieszka w naszej gminie i kto tu w ogóle rządzi…), „wzywając” mnie do urzędu miejskiego na rozmowę. Miał w niej uczestniczyć radca prawny, skarbnik, burmistrz i jego zastępca. Pan Zdanowicz próbował straszyć mnie, że jeżeli nie przyjdę na to spotkanie i nie sprostuję mojego artykułu, to zostanę pozwany do sądu.

Nie mógł jednak zrozumieć, że jestem przedsiębiorcą, cenię swój czas i nie mogę w tym momencie przyjść na spotkanie, bo mam swoje ważniejsze obowiązki służbowe.

Zaprosiłem jednak naszą „władzę” na spotkanie do mnie. Panowie oczywiście się nie pojawili. Nie dostałem również wezwania do sądu ani żadnego pisma, z wezwaniem o sprostowanie. Nie stało się tak, ponieważ wszystkie dane w artykule były prawdziwe.

Zadłużenie gminy na koniec 2013 roku miało wynieść 14 371 389 zł. W grudniu ubiegłego roku gmina wzięła 4 230 216 zł kredytu, z czego aż 2 715 692 zł było przeznaczone na spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w poprzednich latach.

Najgorsze jest jednak to, że pierwsza rata kredytu jest zaplanowana na 31 marca 2015 roku. Za cały okres do tej pory będziemy musieli zapłacić bankowi odsetki, nie spłacając przy tym nawet jednej złotówki kredytu.Przyjmując, że średnie oprocentowanie kredytu w tym okresie wyniesie 4,00%, to zanim gmina zacznie cokolwiek spłacać, będzie musiała zapłacić bankowi 211 510,80 zł odsetek.

Jeżeli mamy tak dobrą sytuację, jak uważa burmistrz, to niech zacznie spłacać kredyt natychmiast, a nie odkłada to na następny rok. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można by wydać na pożyteczniejszy cel, niż oddawać je bankowi.

Faktem też jest, że Pan Zbigniew Karwowski planuje w najbliższych latach sprzedać kolejne nieruchomości należące do gminy. W wieloletniej prognozie finansowej założono, że tylko w ciągu najbliższych 3 lat zostanie sprzedany majątek gminy za kwotę 3 991 554 zł.

Wg zarządzenia burmistrza z 6 lutego 2014 roku, wydłużono termin spłaty kredytu wziętego 28.09.2010 r. Został on wzięty w kwocie 4 437 196 zł i miał pierwotnie zostać spłacony w 2015 roku. Spłatę kredytu wydłużono jednak do 31.12.2021 r. Oczywiście za przedłużenie kredytu o 6 lat zapłacimy my wszyscy. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że im dłuższy termin spłaty tym większe są odsetki.

Drodzy Państwo - to wszystko fakty, które są niestety konsekwencją bardzo słabego zarządzania naszym miastem i gminą.

Burmistrz robi nam antyreklamę.

Nasza władza uważa jednak, że sytuacja finansowa naszej gminy jest stabilna. Jeżeli tak jest, to dlaczego w Gazecie Prawnej z 19.02.2014 r. (w artykule na pierwszej stronie) miasto Mońki zostało wymienione wśród 30 gmin i powiatów, którym grozi kilkuletnia stagnacja przez nadmierne zadłużenie?
W Polsce mamy 2 479 gmin, a ukazująca się w całym kraju Gazeta Prawna pisze, że znajdujemy się wśród trzydziestki największych samorządowych dłużników!

Ostatnio w „Wieściach Monieckich” mogliśmy przeczytać tłumaczenie zastępcy burmistrza, że zamieszanie wokół budżetu gminy wzięło się ze zmiany przepisów, na podstawie których należy liczyć wskaźnik zadłużenia gminy.

Takie tłumaczenie pozostawiam bez komentarza i do oceny Czytelnikom. Chcę tylko przypomnieć, że przepisy zmieniły się we wszystkich gminach. A to właśnie Mońki zostały w Gazecie Prawnej wymienione razem z gminami o najgorszej sytuacji w Polsce. Gorszej reklamy naszemu miastu nie można już chyba było zrobić.

Zarobki władza ma dobre, a efekty pracy słabe.

Szanowni Państwo - mogę zrozumieć, że nikt nie lubi krytyki. Władza jednak musi liczyć się z tym, że będzie oceniana. Jestem mieszkańcem tego miasta i tak, jak każdy z Państwa, mam prawo oceniać i krytykować zarządzanie nim.

Nie godzę się na to, żeby Mońki stały się tylko „sypialnią”. Chciałbym, żeby młodzi ludzie nie musieli stąd uciekać i żeby mieli do czego tutaj wracać. Uważam, że Mońki mają potencjał, by stać się bardziej przyjaznym miastem.

Nasz burmistrz oraz jego zastępca są utrzymywani z naszych podatków. Wynagrodzenie Pana Zbigniewa Karwowskiego w 2012 roku wyniosło 142 364,96 zł, a wynagrodzenie jego zastępcy za ten sam okres wyniosło 156 724,41 zł. Uważam, że kogoś, kto ma takie zarobki i pełni tak odpowiedzialną funkcję - można nie tylko oceniać, ale też od niego wymagać. Dla porównania burmistrz Grajewa za ten sam okres zarobił 113 526,75 zł, a jego zastępca 89 634,71 zł.

Gmina Mońki potrzebuje przedsiębiorców.

Kolejnym moim zarzutem do sprawujących władzę, jest brak właściwego podejścia biznesowego. Zastępca burmistrza zarzucił mi, że inwestycje gminne powinny służyć tylko zaspokajaniu potrzeb zbiorowych jej członków.

Jednak, żeby nasza gmina dobrze się rozwijała - zarządzający nią muszą, przede wszystkim, zmienić sposób myślenia. Część inwestycji, powinna być przeznaczona na poprawę atrakcyjności gminy dla potencjalnych inwestorów.

Powinniśmy mieć tereny inwestycyjne, na których potencjalni inwestorzy stworzyliby nowe miejsca pracy i płacili nowe podatki, co w efekcie zwiększyłoby dochód w naszej gminie.

Posłużę się w tym momencie przykładem Grajewa, które kompleksowo uzbroiło ponad 10 ha terenów inwestycyjnych. Wartość realizacji projektu wyniosła 3 034 432,59 zł, z czego 2 137 281 zł było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

W ubiegłym tygodniu miałem przyjemność rozmawiać z radnymi Grajewa. Dowiedziałem się, że ich burmistrz jest w trakcie rozmów z przedsiębiorcami z Polski i z zagranicy, którzy chcą właśnie na tych terenach zainwestować pieniądze.

Czy mieszkańcy Moniek nie zasługują na to, żeby w naszym mieście też powstawały nowe miejsca pracy? Oczywiście, że zasługują!Zanim jednak ktoś zdecyduje się zainwestować tu swoje pieniądze musi otrzymać dobrą ofertę miejsca, w którym mógłby to zrobić.

Takich inwestorów należałoby też samemu poszukać i należy to do obowiązków burmistrza. Nie wiem, czy nasz burmistrz w ogóle utrzymuje kontakt z jakimś potencjalnym inwestorem. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to po ponad 7 latach sprawowania przez niego władzy w naszym mieście, powinno być widać tego efekty.

Poniżej zamieszczam odnośniki do stron, gdzie można zobaczyć informacje, na podstawie których napisałem ten artykuł.

1. Budżet Gminy
Proszę o otworzenie plików Zarządzenie Nr 331/13 i Uchwała Nr XXXVIII/306/13.
Na końcu trzeciej strony jest napisane o planowanym stanie zadłużenia na koniec 2013 roku.

2. Ustalenia kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Mońkach przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

3. Protokół posiedzenia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
O Mońkach proszę czytać na stronie 10-12.

4. Protokół posiedzenia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
O Mońkach proszę czytać na stronie 27-29.

5. Uchwały RIO
- UCHWAŁA Nr II-00310 – 88/13 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 27 stycznia 2014 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Mońki na 2014 rok oraz możliwości sfinansowania przewidzianego w nim deficytu budżetowego.
- UCHWAŁA Nr II-00311-88/13 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 27 stycznia 2014 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Mońki na lata 2014 – 2021.
- UCHWAŁA Nr II-00312-82/14 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 lutego 2014 r. w sprawie wyrażenia opinii o prawidłowości planowanej kwoty długu oraz o możliwości sfinansowania przewidzianego na 2014 rok deficytu w budżecie Miasta i Gminy Mońki.

Żeby zobaczyć uchwały - należy otworzyć pliki zamieszczone w pierwszej tabeli w miesiącu styczeń - wers 10 i 11 oraz w miesiącu luty - wers 3.

6. Uchwała Kolegium RIO w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały nr XXXVIII/306/13 Rady Miejskiej w Mońkach
Aby zobaczyć uchwałę należy otworzyć plik z tabeli z 2014 roku, wers – styczeń, kolumna – uchwały kolegium. Po otworzeniu należy wybrać plik o nazwie UK 9.2014.

7. Artykuł Gazety Prawnej z 19.02.2014 r. lub wersja pdf Artykułu Gazety Prawnej

8. Zarządzenie Nr 347/14 Burmistrza Moniek z dnia 6 lutego 2014 r.

9. Zarządzenie NR 339/14 - Zarządzenie Burmistrza Moniek z dnia 13 stycznia 2014 r.

10. Zarządzenie Nr 55/10 Burmistrza Moniek z dnia 9 września 2010 r.

11. Oświadczenie majątkowe burmistrza

12. Oświadczenie majątkowe zastępcy burmistrza

Paweł Linko
tel. 694 313 356