Podstawowym
zagadnieniem jest wypracowanie nowego stosunku człowieka do przyrody, czyli
ukształtowanie świadomości ekologicznej.
Nasza szkoła znajduje się w Łopuchowie – miejscowości typowo
rolniczej, w gminie Tykocin. Mieszkamy, uczymy się i bawimy się wśród
otaczającej nas pięknej przyrody. O każdej porze roku możemy podziwiać lasy,
łąki, rzeczkę Ślinę, która przepływa tuż obok szkoły, a także zwierzęta żyjące
w tych środowiskach. Możemy również oddychać świeżym powietrzem, upajać się
zapachem kwiatów.
Pracę do kształtowania odpowiedniego stosunku dzieci do
przyrody należy rozpoczynać bardzo wcześnie. Potrzeba edukacji ekologicznej
jest niezbędna, szczególnie w tym środowisku , w którym pracuję. W naszej
okolicy nie pojemników na plastik i szkło. Z przykrością muszę stwierdzić, że
pojawiają się nowe, dzikie wysypiska śmieci.
Nasze środowisko
przemawia do dzieci, do ich osobowości, która zależy od ich wrażliwości.
Przeżycia oraz praca w tym środowisku mają duży wpływ na pozytywne zachowanie
uczniów. Mając na uwadze ogromną wrażliwość dzieci, ich zainteresowanie
otaczającym światem oraz spostrzegawczość i umiejętność wnikliwej obserwacji my
nauczyciele staramy się kształtować świadomość ekologiczną już od zerówki.
Organizujemy apele, konkursy, gazetki i zajęcia pozalekcyjne związane z
tematyką przyrodniczą. Treści programowe realizujemy również poprzez różne
formy aktywności, uwzględniające potrzeby dzieci, a więc: zabawę, wykonanie doświadczeń,
obserwacje, dyskusje, gry dydaktyczne. Wszyscy uczniowie chętnie biorą w nich
udział.
W miarę często organizujemy też wszelkiego rodzaju spacery i
wycieczki po najbliższej okolicy. Szukamy zmian zachodzących w przyrodzie w
różnych porach roku, słuchamy śpiewu ptaków, rozpoznajemy drzewa, krzewy i inne
rośliny w lesie, na łące. Odnajdujemy również porosty, które wymagają wyjątkowo
czystego powietrza. Podziwiamy piękno ojczystej przyrody, a jednocześnie
zauważamy szkody, które wyrządził sam człowiek. Już od dwóch lat uczniowie
naszej szkoły biorą udział w zbiórce surowców wtórnych.
Do tego konkursu zaangażowali także sąsiadów, krewnych,
znajomych. Każdy uczestnik walczy o jak największą liczbę punktów.
Mają świadomość, że oprócz nagród, które otrzymają na koniec
roku szkolnego, także oczyszczą środowisko. Chętnie i czynnie
uczestniczą
w akcjach „sprzątanie świata”.
24 IV podczas Święta Ziemi
sprzątaliśmy plac szkolny, teren wokół szkoły i najbliższą okolicę. Również i
przy tej okazji uczniowie mogli powiększyć stan swego konta o kolejne punkty
dzięki zebranym butelkom, puszkom, czy kartonikom.
W tym dniu odbyła się część artystyczna związana z ochroną
środowiska. Na scenie wystąpili młodsi i starsi uczniowie. W inscenizacji pt.:
„Kochajmy Ziemię” przedstawili zagrożenia jakie czyhają w obecnej dobie na
naszej planecie Ziemi, a także w jaki sposób możemy zapobiec niektórym z tych
zagrożeń.
Każda nadarzająca się okazja
jest dobra do kształtowania świadomości ekologicznej dzieci. Należy uświadomić
im, że środowisko tak jak wiele innych rzeczy, otrzymaliśmy od naszych
przodków. Musimy zastanowić się w jakim stopniu przekażemy je pokoleniom
przychodzącym po nas i co pozostawimy po sobie.
Świadomość ekologiczna rozumiana dzisiaj jako wyraz nowej
moralności i solidarności międzyludzkiej powinna przypominać, że chodzi
przecież o nasze życie.
Ziemię mamy tylko jedną. Obowiązkiem wszystkich jej
mieszkańców jest bezwzględna troska o nią.
Tak więc „ŚWIĘTO
ZIEMI” powinno trwać 365 dni w roku.
Poniższy cytat jest zachętą do aktywnych działań w obronie
środowiska, które nas otacza:
„ Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”. (Plit)
Agnieszka
Rutkowska
nauczycielka
S. P. w Łopuchowie
gm.
Tykocin
Łopuchowo, 5 V 2003 r.