Strona główna

O Fundacji

O Fundatorze

Rada Fundacji

Zarząd Fundacji

Statut

Kontakt

STATUT
FUNDACJI NA RZECZ ROZWOJU POWIATU MONIECKIEGO
z siedzibą w Mońkach

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Fundacja pod nazwą "Fundacja na rzecz rozwoju Powiatu Monieckiego" zwana dalej "Fundacją" ustanowiona przez Powiat Moniecki, w imieniu którego działa Zarząd Powiatu w Mońkach zwany dalej fundatorem działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 roku Nr 46 poz. 203 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr.96 poz. 873 z późn. zm.), Uchwały Nr XXI/94/04 Rady Powiatu w Mońkach oraz niniejszego statutu.

§ 2

Fundacja posiada osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

§ 3

Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.

§ 4

1. Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

§ 5

Siedzibą Fundacji jest miasto Mońki.

§ 6

Celem Fundacji jest wszechstronna działalność na rzecz rozwoju i promocji Powiatu Monieckiego, poprzez realizację zadań społecznych i gospodarczych, w szczególności w zakresie: ochrony i promocji zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, pomocy społecznej, ochrony środowiska i zabytków.

§ 7

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Wspieranie przedsiębiorczości i wszelkich inicjatyw lokalnych zgodnych z celami Fundacji.
  2. Pozyskiwanie zasobów materialnych w celu rozwoju ekologicznych gospodarstw rolnych, ochrony środowiska, bazy turystycznej, wyposażenia szkół i ośrodków kultury, Zakładów Opieki Zdrowotnej.
  3. Organizowanie i finansowanie:
    - konferencji, seminariów, zjazdów i kursów edukacyjnych,
    - konkursów, olimpiad przedmiotowych, zawodów sportowych,
    - stypendiów socjalnych, zapomóg dla mieszkańców Powiatu.
  4. Pobudzanie ofiarności publicznej, oraz gromadzenie środków materialnych pochodzących od instytucji i osób prywatnych w kraju i zagranicą na realizację celów Fundacij.
  5. Udzielanie rzeczowego i finansowego wsparcia na terenie Powiatu Monieckiego placówkom zajmującym się działalnością na rzecz Ochrony Zdrowia, Kultury, Opieki Społecznej, Oświaty, Sportu i Rekreacji, Ochrony Środowiska.
  6. Udzielanie pomocy przedsięwzięciom pobudzającym rozwój uczestnictwa i aktywności mieszkańców Powiatu Monieckiego w zakresie kultury, pomocy społecznej, edukacji, sportu i rekreacji, ochrony zdrowia, ochrony środowiska i zabytków, rozwoju przedsiębiorczości.
  7. Świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy finansowej, rzeczowej, organizacyjnej, naukowej, oświatowej, wychowawczej, kulturalnej i merytorycznej osobom niepełnosprawnym.
  8. Dążenie do likwidacji barier architektonicznych w obiektach użyteczności publicznej w formie dofinansowania prac projektowo-wykonawczych, oraz dążenie do likwidacji istniejących utrudnień komunikacyjnych w formie dofinansowania zakupu wózków inwalidzkich i innego sprzętu rehabilitacyjnego.
  9. Popularyzację osiągnięć i dokonań mieszkańców powiatu monieckiego, w szczególności osób niepełnosprawnych w dziedzinie nauki, sztuki, sportu w formie organizowania lub dofinansowania organizacji wystaw artystycznych, okolicznościowych ekspozycji oraz różnego rodzaju imprez o charakterze sportowych.
  10. Upowszechnianie wiedzy o przyczynach niepełnosprawności i prowadzenia działalności profilaktycznej w środowiskach młodzieży szkolnej oraz zakładach pracy w formie finansowania bezpłatnych wydawnictw i publikacji dotyczących tej tematyki.
  11. Zbieranie i przekazywanie środków na dożywianie oraz organizowanie i dofinansowanie dla osób niepełnosprawnych i ubogich, pobytu dzieci i młodzieży na koloniach, obozach, leczenia w kraju i za granicą.
  12. Wspieranie domów pomocy społecznej lub placówek pobytu dziennego dla ludzi starych i potrzebujących.
  13. Pomoc w organizowaniu zajęć rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych
  14. Wspieranie placówek opieki i rewalidacji dla osób niepełnosprawnych.
  15. Wspieranie rozwoju kultury i sztuki w postaci mecenatu nad przedsięwzięciami z tego obszaru.
  16. Organizowanie konkursów muzycznych, teatralnych, plenerów plastycznych i fotograficznych, wykładów, seminariów, sympozjów naukowych, koncertów, spektakli, wystaw i innych imprez.
  17. Inicjowanie i pomoc w działaniach mających na celu opiekę nad zabytkami i miejscami pamięci, ważnymi dla historii Powiatu Monieckiego.
  18. Wspieranie twórczości młodych artystów, naukowców, sportowców, w szczególności inspirowanie i dofinansowanie publikacji, wystaw, prezentacji.
  19. Wydawanie publikacji non-profit - periodycznych i nieperiodycznych związanych z działalnością i celami Fundacji.
  20. Wspieranie wzajemnej współpracy samorządów terytorialnych we wszystkich dostępnych formach.
  21. Współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami, instytucjami i fundacjami.

§ 8

Zmiana celów działania Fundacji może nastąpić poprzez zmianę statutu Fundacji uchwaloną zgodnie z wymogami zawartymi w § 38.

§ 9

Dla osiągnięcia celów, o których mowa w § 6 niniejszego statutu Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych lub prawnych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

II. MAJĄTEK FUNDACJI

§ 10

Majątek Fundacji stanowi kapitał założycielski w kwocie 8.000 zł (słownie: osiem tysięcy złotych), a także środki finansowe, nieruchomości i ruchomości oraz inne prawa majątkowe i środki finansowe nabyte przez Fundację w toku jej działalności.

§ 11

Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są:

  1. Darowizny, spadki, zapisy, subwencje i inne nieodpłatne przysporzenia.
  2. Dochody ze zbiórek i imprez publicznych.
  3. Dochody z majątku nieruchomego i ruchomego.
  4. Dochody z oprocentowania środków finansowych zgromadzonych na rachunkach Fundacji.
  5. Dochody z działalności statutowej.

§ 12

Dochody pochodzące z subwencji od osób prawnych, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, chyba, że ofiarodawcy określili inaczej.

§ 13

Wszystkie uzyskane przez fundację dochody są przeznaczane na realizację celów statutowych.

§ 14

Fundacja po uzyskaniu właściwych zezwoleń może posiadać konta w bankach za granicą, korzystać z usług zagranicznych instytucji finansowych, jak również zlecać obsługę interesów firmom i osobom zagranicznym.

§ 15

Zabrania się:

  1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
  2. Przekazywania majątku fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
  3. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu fundacji.
  4. Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

III ORGANY FUNDACJI

§ 16

Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji,
  2. Zarząd Fundacji.

§ 17

1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym kontrolnym i opiniującym Fundacji

2. Rada Fundacji składa się z 5 do 15 członków. Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.

§ 18

Za wyjątkiem sytuacji określonych w § 27, § 38 , § 39 i §40, Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W razie równowagi przeważa głos prowadzącego obrady.

§ 19

1. Rada, na pierwszym posiedzeniu, wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego.

2. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady.

§ 20

1. Kadencja Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego trwa 5 lat.

2. Przed upływem kadencji Przewodniczący i Wiceprzewodniczący mogą zostać odwołani na podstawie rezygnacji lub odwołania przez Radę Fundacji na uzasadniony wniosek fundatora.

§ 21

  1. Posiedzenia Rady Fundacji są zwoływane przez Przewodniczącego Rady Fundacji (lub działającego w jego zastępie Wiceprzewodniczącego) z inicjatywy własnej, lub na wniosek 1/3 członków Rady, Zarządu lub Fundatora.
  2. Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się co najmniej raz na kwartał.
  3. Posiedzenia prowadzi Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
  4. Członkowie Rady Fundacji są powiadamiani o terminie posiedzenia w sposób przyjęty przez Radę , na co najmniej tydzień przed posiedzeniem Rady.
  5. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Rady

§ 22

1. W posiedzeniach Rady uczestniczy z głosem doradczym przedstawiciel Zarządu Fundacji.

2. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym goście zaproszeni przez członków Rady.

§ 23

Do zadań Rady Fundacji należy:

  1. Powoływanie i odwoływanie Prezesa oraz członków Zarządu Fundacji
  2. Kontrola wewnętrzna bieżącej działalności Fundacji
  3. Rozpatrywanie i opiniowanie rocznych planów finansowych i rzeczowych oraz sprawozdań z ich realizacji.
  4. Ustalanie kierunków i metod działania Fundacji.
  5. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu i ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu Fundacji.
  6. Wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd Fundacji.
  7. Przyznawanie na wniosek Zarządu nagród i wyróżnień osobom zasłużonym dla celów obranych przez Fundację.
  8. Zmiana Statutu Fundacji zgodnie z wymogami zawartymi w § 38
  9. Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączenie się z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji zgodnie z wymogami zawartymi w § 38.

§ 24

Rada Fundacji w celu wykonywania swoich zadań kontrolnych jest uprawniona do:

  1. Żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji
  2. Żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.

Każdy członek Rady Fundacji ma prawo wglądu do całości dokumentacji Fundacji oraz żądania udzielenia wyjaśnień od poszczególnych członków Zarządu i pracowników Fundacji.

§ 25

Członkowie Rady Fundacji :

  1. Nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
  2. Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
  3. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U . Nr 26, poz.306, z 2001r. Nr 85, poz. 924 i Nr.154, poz.1799, z 2002r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535)

§ 26

Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, składa się z 3 do 5 osób , w tym z Prezesa i członków Zarządu, powoływanych przez Radę Fundacji na okres 5 lat.

§ 27

  1. Zarząd może być odwołany przed upływem kadencji jeżeli jego działanie jest sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu lub celami Fundacji.
  2. Odwołanie Zarządu następuje w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3/4 członków Rady.
  3. Wniosek o odwołaniu Zarządu nie może być poddany głosowaniu na posiedzeniu Rady Fundacji, na którym został złożony.
  4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się do odwołania Prezesa oraz członka Zarządu.

§ 28

Zarząd podejmuje decyzje we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji.

§ 29

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1. Kierowanie działalnością Fundacji oraz reprezentowania jej na zewnątrz.
  2. Sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
  3. Przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
  4. Ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji, zatrudnionych w ramach prowadzenia działalności statutowej Fundacji.
  5. Uchwalanie po zasięgnięciu opinii Rady, wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji.
  6. Wnioskowanie do Rady Fundacji w sprawach określonych w §23 pkt. 7 i pkt. 9.

§ 30

1. Oświadczenie woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust.2 składają działając łącznie prezes i wskazany przez Zarząd członek Zarządu.

2. W sprawach dotyczących zatrudnienia pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 500 (pięćset) złotych, oświadczenie woli w i mieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.

3. Prezes upoważniony jest do reprezentowania Zarządu Fundacji na zewnątrz.

4. Zarząd może ustanawiać pełnomocników działających w imieniu Fundacji określając zakres ich umocowania.

§ 31

1. Zarząd sporządza sprawozdania z realizacji celów Fundacji nie rzadziej niż raz w roku oraz roczne sprawozdania finansowe Fundacji i przedstawia je Radzie Fundacji do dnia 30 kwietnia roku następnego.

2. Fundacja składa corocznie sprawozdanie ze swej działalności właściwemu ministrowi i udostępnia do publicznej wiadomości.

§ 32

1. Zarząd odbywa posiedzenia co najmniej raz na dwa miesiące.

2. O posiedzeniu musza być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.

3. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu (lub z jego upoważnienia inny członek Zarządu) z inicjatywy własnej lub na wniosek Rady.

4. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Rady oraz zaproszeni goście.

5. Z posiedzenia Zarządu sporządzany jest protokół, który podpisuje Prezes.

§ 33

1. W sprawach należących do zakresu jego kompetencji Zarząd podejmuje uchwały.

2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności 2/3 członków Zarządu. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.

3. Na wniosek członka Zarządu przeprowadza się głosowanie tajne.

§ 34

1. Zarząd, w porozumieniu z Radą, może powoływać komisje jako ciała doradcze.

2. Zarząd, w porozumieniu z Radą, może powoływać koła sympatyków Fundacji skupiające osoby fizyczne i prawne, zamierzające udzielić Fundacji istotnej pomocy w rozwiązywaniu jednego lub kilku problemów związanych z działalnością Fundacji. Koła sympatyków mają prawo do wystąpienia z wnioskami do Rady i Zarządu Fundacji w sprawach należących do zakresu ich zainteresowań.

IV. GOSPODARKA FINANSOWA FUNDACJI

§ 35

Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.

§ 36

O ile uchwała Rady Fundacji nie określi inaczej, rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.

§ 37

1. Fundacja może tworzyć fundusze na realizację określonych programów.

2. Utworzenie i zniesienie funduszu następuje w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej na wniosek Zarządu.

3. Sposób wykorzystania środków funduszu określa regulamin gospodarowania środkami funduszu uchwalony w trybie, o którym mowa w ust. 2.

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 38

Zmiana statutu Fundacji następuje w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji.

§ 39

1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną Fundacją.

2. Uchwałę w sprawie połączenia z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji, na wniosek Zarządu, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.

§ 40

1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i innych składników majątku.

2. Uchwałę w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji, na wniosek Zarządu, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.

3. Funkcję likwidatora Fundacji pełni Prezes Fundacji lub inna osoba wyznaczona przez Radę Fundacji.

4. Środki finansowe pozostałe po likwidacji, Fundator, likwidator lub likwidatorzy przeznaczają innej organizacji społecznej realizującej cele podobne do zawartych w niniejszym Statucie.